Saturday, July 30, 2005

METHOD DAN MEDIA DA'AWAH

Alhamdulillah semlm saya tlh berjaya menghabiskan turn saya sbg penyampai usrah. Kitab karangan Dr. Abdul Karim zaidan yg menjadi kupasan kami. Kali ini saya di taklifkan utk menyampaikan tajuk ( Sumber Method da’awah dan Method Da’wah). Walaupun kak fa memberitahu dua hari sblm usrah tp dgn pertolongan sahabat2 alhamdulillah dpt juga saya menyiapkan powerpointnya sekali. Syukran buat Akhi Karim yg menyumbang design template yg cantik =).


أصول الدعوة
الدكتور عبد الكريم زيدان



TAJUK

1) SUMBER METHOD DAN MEDIA
1- Al-quran
2- Sunnah Nabi S.A.W
3- Sejarah org2 terdahulu
4- Pendapat fuqaha’
5- Pengalaman
- Pentingnya Mempergunakan Method Dan Media Yg Benar.
- Akibat Keluar Dari Method Yg Di Tetapkan.
- Rintangan Dlm Melaksanakan Method Yg Di Tetapkan.

2) METHOD DA’WAH
1) Penyakit dan Penawarnya.
- Menguatkan Keyakinan Terhadap Akidah
- Akibat Menjauhkan Dr Method Yg Di Tetapkan
- Menyampaikan Perkara Pokok Bukan Cabang2nya


SUMBER METHOD DAN MEDIA

Da’awah adalah salah satu dr cabang2 agama. Kerja ini di tinggalkan oleh para anbiya’ dan rasul utk kita meneruskan dan melaksana sehingga tertanam kalimatullah dlm hati manusia. Utk melaksanakan tugas yg mulia ini memerlukan satu asa yg kuat, kukuh lagi gah. Sbgmn kita tahu di sana ada nya garis panduan utk kita menjalankan tugas ini. Ianya tidak dapat kita reka atau dtgkan dr akal fikiran kita semata2 oleh itu ia perlu di bimbing dan dipandukan dgn perkara2 di bawah;

• 1) Al-quran
• 2) Sunnah Nabi S.A.W
• 3) Sejarah org terdahulu
• 4) Pendapat para fuqaha’
• 5) Pengalaman



1) Al-quran
- Satu mukjizat yg tdk ade chalange nya sehingga kini dan selamanya. Di dlmnya bukan shj terkandung hukum hakam bah di ceritakan pada kita kisah2 para anbiya dan org2 solleh dlm menyeru dan menghadapi kaum masing2. Ini semua di ceritakan kepada Nabi S.A.W utk menghiburkan, meleraikan keresahan, kesakitan dan sebgnya dlm menghadapi tribulasi ketika berda’awah. Begitulah juga dgn kita sbg penda’wah kekadang di sapa duri yg menyakitkan dan di uji dgn pelbagai ujian memerlukan sesuatu utk di jadikan penghibur dan penenang qalbu.

لقد كان فى قصصهم عبرة لأولى الألباب ما كان حديثا يفترى ولكن تصديق الذين بين يديه و تفصيل كل شئ و هدى ورحمة لقوم يؤمنون... يوسف111

- Bahkan di dlmnya juga terdapat banyak teori2 bg menghadapi mad’u.

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتى هي أحسن ...النحل 125


2) Sunnah Nabi S.A.W
- Al-quran memberi teori dan sunnah Nabi S.A.W yg menterjemahkannya secara praktikal. Diceritakan bahawa pernah seorg sahabat bertanya kepada Aisyah Redha Allah keatasnya bgmn dgn akhlak Rasul S.A.W. Aisyah menjawab akhlak Rasul S.A.W seolah2 kamu melihat Al-quran yg bergerak. Betapa pentingnya kita menjadikan hadis2 dan sunnah Nabi S.A.W sbg method dlm berda’wah.

3) Sejarah org2 terdahulu
- Salafussaolleh sememang tidak asing lagi bg kita menjadikan contoh dlm berhukum begitu juga dlm kita menyampaikan da’wah. Mereka semua merupakan org yg plg hampir dgn Nabi S.A.W dan para sahabat sudah pasti lebih mendalam ilmu dan pengamalannya dlm agama.

4) Pendapat fuqaha’
- Para fuqaha’ merupakan org yg tahu selok belok agama. Oleh yg demikian sepatutnya kita mengikutinya krn method da’awah sebhgn drpd urusan agama.Sudah pasti para fukaha’ yg menggali hukum hakam mengetahui amal ma’ruf nahi mungkar dan ilmu2 yg berkaitan da’awah. Oleh itu mn2 pendapat atau pandangan beliau tentang da’wah sama kedudukannya sprt mn berhukum dlm urusan fekah dan sbgnya.

5) Pengalaman
- Pengalaman merupakan salah satu guru yg blh kita jadikan sbg panduan dlm bermasyarakat.
- Pengalaman diri sendiri mahupun dr org lain.



Pentingnya Mempergunakan Method Dan Media Yg Benar.

Setiap penda’awah wajib mengikuti method yg tlh di gariskan krn setiap muslim wajib berpegang dgn apa yg tlh agama tetapkan.
Di tuntut ke atas penda’wah berlumba2 dlm mengerjakan ketaatan dan membuat kebaikan dan tidak melakukan dosa atau maksiat.
Mengawal emosi dlm berda’awah.

Akibat Keluar Dari Method Yg Di Tetapkan

• Menjerumus kpd kegagalan dan tdk akan dpt mencapai matlamat asal.
• Hilangnya asas yg kukuh, krn hanya dgn method yg Allah tetap shj kukuh utk di jadikan pengukuh dlm berda’wah.
• Menjadi satu maksiat krn menyalahi apa yg tlh Allah tetapkan.
• Tuga penda’wah lebih berat dr seorg panglima perang. Apabila seorg panglima mengeluarkan arahan sudah pasti akan di patuhi dan di taati. Berlainan pula dgn seorg penda’wah, dlm mengajak kearah kebaikan dan menegah kemungkaran sudah pasti ada yg berpaling muka malah membenci dirinya. Ini semua memerlukan pengorbanan dr pelbagai sudut.



Rintangan Dlm Melaksanakan Method Yg Di Tetapkan

• penda’wah perlu menghadapi manusia yg jahil,lari dari kebenaran malah manusia membenci penda’awah itu sendiri. Krn itu penda’awah memerlukan banyak pengorbanan dr segi masa, keringat, harta benda dan sebagainya
• Utk menetapkan dan menyenangkan penda’wah dlm melaksanakan method ini ada beberapa kaedah:
1) Kefahaman yg mendalam dr segala sudut, oleh itu perlukan kepada banyaknya menuntut ilmu dan juga membaca.
2) Takwa kpd Allah hanya org yg bertakwa shj mampu membezakan antara yg hak dan yg batil.
3) Sentiasa meminta pelindungan dan berserah kepada Allah. Lazimi diri memohon dan berdoa kpd Allah agar di berikan ilmu yg berguna.
4) Membersihkan hati dr riya’ dgn meletakkan keikhlasan di dlm hati. Sesungguhnya kuman2 riya’ berkerja keras utk menghapuskan keikhlasan. Berhati2lah dlm menangani sifat riya’.


METHOD DA’WAH

1) Penyakit dan penawarnya.
• 2) Menghilang keraguan.
• 3) At-targhib wattarhib.
• 4) Mendidik dan mengajar.



1) Penyakit dan penawarnya.

Seorg doktor berusaha mendalami dan mengakaji jasmani manusia utk mengenal pasti penyakit dan punca bg menentukan penawarnya. Begitu jg dgn tugas seorg penda’wah perlu kpd penelitian dan pengamatan sblm menentukan penawar bg penyakit rohani.

Punca Penyakit Manusia Dan penawarnya

• PENYAKIT: Kekufuran kpd tuhan punca penyakit manusia dr dahulu hingga kini. Kekufuran dgn tad beriman dgn Allah atau utusannya atau mendustakan apa yg tlh di datangkan malah menidakkan kebangkitan slps kematian.

• PENAWARNYA: Beriman kpd Allah. Berusaha utk menanamkan keimanan kpd Allah itu lah sebaik2nya dlm mengahapuskan cabang2 kemungkaran.

ولقد بعثنا فى كل أمة رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت... النحل 36.


Menguatkan Keyakinan Terhadap Akidah
Menjadi tanggungjawab kpd penda’wah utk menanamkan keimanan mad’u kpd Allah, Rasul, Malaikat, Kitab, adanya kebangkitan selepas kematian dan apa yg berlaku merupakan ketetapan dr Allah.

Akibat Menjauhkan Dr Method Yg Di Tetapkan

• Penda’awah tdk menitik beratkan tentang akidah malahan lebih cenderung kpd mengikuti kehendak org ramai atau politik.
• Apabila berpaling dr landasan akidah sudah pasti penyakit rohani tidak dpt di ubati malah lebih merebak dan berbahaya.

Menyampaikan Perkara Pokok Bukan Cabang2nya
• Rasul S.A.W menyerapkan keimanan kedalam hati2 mad’unya sblm Baginda S.A.W memusnahkan berhala2 di sekeliling ka’abah sehinggalah berlaku pembukaan Mekah.

Nokhtah KEMATIAN bersama dgn kita!!!
Sedarkah kita?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG