Thursday, July 14, 2005

HAD ALLAH ITU CANTIK

Ya Allah kul 4.15 dah... cepat saya bangun ke bilik air. Biasa saya bangun kul 4 pagi utk khidmat diri dan solat. Tapi pagi ni mengantuk sesgt, tutup jam sambung tido skit lagi. Lepas solat, la... baru kul 4.40... Al-quran atas almari saya baca semuka dua. Macam ni lah pagi saya kalau weekdays sbb keje kena masuk kul 5. Dr umah ke tempat keje jalan kaki mengambil masa 15 minit.
4.45 saya melangkah kluar dr umah. Memang seronok jln pepagi begini sebab sunyi. Walaupun sunyi... tak der lah plak rase takut, sbb dah biasa.
Lorong ke tempat keje memang sunyi apatah lagi pepagi begini. Sayup depan sana saya nampak Kak nana dan Syukur jln beriringan. Memang kak nana dan Syukur sekali keje dgn saya malah umah kak nana dgn umah saya pun dekat. Malas nak kejar dua org tu... saya jalan pelan2.
Kak nana dan Syukur dah melepasi Spar. Dlm asyik duk teringatkan kat member2 yg terbang blk ke Malaysia tu... kat kaki lima berdiri seorg mat salleh, biasanya org mcm ni homeless. saya biasa gak nampak dia pepagi... tapi biasa saya buat dek jer. Tetiba dia bersiul... errmm bersiul panggil burung kot sbb ade seekor burung kat atas jalan tgh patuk makanan. saya jln lagi... hati rase tak sedap dah... tapi buat selambajer. Bila dah dekat dgn dia saya jln ikut atas jln tanpa menggunakan kaki lima jln asal saya. Tetiba dia berdiri depan saya " you just one, girl..." Ya Allah takutnya. Saya pandang ke depan... kak nana dgn syukur jauh gak plak tu hampir nak masuk selekoh... dah lah jln sunyi. Ya Allah.... Dgn sekuat hati aku jerit nama Syukur. Dua kali saya laung namanya. Tapi dia hanya pusing dan terus jalan. Takutnya tuhan ajer yg tau. Dah menitik air mata. Org tadi semakin dekat dgn saya dgn senyum kambing... geramnya... saya cuba sekali melaung nama Kak Nana sekuat2 hati. Kalau Kak Nana dan Syukur membelok kat selekoh, memang sohih tak der harapan lah dia org nak dengar jeritan saya. Sewaktu saya panggil nama syukur tanpa memberi respon org tu tersengih2 mcm kerang busuk "is it your friends?" bertanya dengan sinis.Kali ni kak Nana dan Syukur serentak berpaling dan dgn cepat berpatah balik ke arah saya... Alhamdulillah lega skit hati walaupun masih takut. Org tu menajauh skit dari saya dan berjln terus ke depan saya setentang dgn syukur dan kak nana. Masa syukur melintasinya syukur berhenti.. saya tak pasti apa yg syukur ckp dgn dia... kak nana dtg mendekati saya. Sekali perasaan takut menyerbu bila syukur mendekati org tu... bukan takut apa, takut dua org tu bertumbuk jer, lagi pun sorg mat salleh yg berdiri kat pintu Spar mendekati org tu. Aku rase mat saleh kat Spar tu member dia. Alhamdulillah tak der apa2 berlaku. Kami bertiga berjalan beriringan. Nasib tak nangis lagi just menitik satu dua titik jer yg jatuh, kalau tak malu gak... = > Syukur dengar saya panggil nama dia.. tapi dia kata masa dia berpaling tu tak nampak saya. Masa saya jerit nama kak nana baru dia confirm ade org kat belakang.
"pucat dah muka na" ulas kak nana masa utk sign inn. Yer la, sape tak takut... mulai esok kak nana suruh pegi sekali dgn dia. "nanti akak call kalau nak pergi"jaza killah kak na. jazakallah juga buat Syukur.
Ini lah first time saya kena kacau selama mn duk kat uk. sblm ni dengar cerita org jer. Hari tu Mek jah kena simbah arak dgn org mabuk kat bandar. Saya tak nampak sbb duk shopping... tetiba Mek jah dtg dgn tudung yg basah ajak balik.
Errmmm Islam dah gariskan dgn elok... perempuan sebaik2nya bersama dgn mahram. Kena baru teringat had yg Allah tetapkan itu memang cantik dan indah... kalau tak buat tak hirau jer. Alhamdulillah setiap apa yg terjadi tu ade hikmahnya...
Nokhtah KEMATIAN bersama dgn kita!!!
Sedarkah kita?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG