Friday, September 16, 2005

SAHABAT

BERKATA Imam al-Syafie perkara yang lebih menganiayai diri sendiri ialah mereka merendahkan dirinya kerana dunia, memuji mereka tidak dikenali dengan lebih dekat dan mengasihi sahabat tidak memberi manfaat untuknya.
Lukmanul Hakim pula berkata: “Hai bangsa Adam, jauhkan olehmu daripada lima perkara yang membinasakan semua manusia, iaitu:
“Menipu kawan sendiri, tidak mengikut nasihat ulama, menghina dirinya kerana tamakkan harta, membesarkan dirinya atas saudara yang lain dan selalu mengikut hawa nafsu.”
Berkata ulama: “Hai anak Adam, lazimnya olehmu diam supaya engkau dinamakan orang yang berakal kerana orang yang berakal itu tidak bercakap, melainkan atas sesuatu hajat yang menjadi kepastian untuknya atau kerana perkataan yang memberi nasihat.
“Dan tiadalah orang yang berakal itu fikirkan, melainkan pada akibat dunia dan akhirat.
“Hai orang yang berakal, ikatkan olehmu lidahmu melainkan menyebut nama Allah atau perkataan yang benar atau memberi nasihat kepada manusia atau kerana mengucap syukur kepada nikmat Allah.”
Sabda Rasulullah bermaksud: “Sesiapa berhajat untuk mencari kawan yang setia, maka Allah itulah yang terlebih patut engkau jadikan kawan kerana Dia bersifat kasih sayang pada dunia dan akhirat.
“Lagi pun sesiapa berhajat untuk bersuka ria, maka al-Quran itu memadailah dengannya dan sesiapa yang teringin untuk mengajar, maka memadailah dengan mengingati mati.
“Sesiapa yang berhajat dengan kekayaan, maka memadailah dengan sedikit itulah kekayaan atau kaya hati, maka jika engkau tidak mengambil pengajaran dengan empat rangkaian ini, adalah neraka itu lebih sesuai dengannya.”

Nokhtah KEMATIAN bersama dgn kita!!!
Sedarkah kita?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG