Wednesday, August 31, 2005

MERDEKA!!!

Alhamdulillah kita telah merdeka dlm erti kata tidak lagi perlu kita memerangi penjajah. Merdeka!!! Gema laungan merdeka di tanah air dpt di dengari di mn2 saja. Ya, sudah 48 tahun penjajah meninggalkan tanah air kita. Penjajah pulang ke halaman masing2. Dr timur pulang ke tanah Jepunnya bgt juga dgn barat pulang ke tanah British.
Pada mata kasar masing2 tlh lama meninggalkan tanah air kita, tapi jika di lihat dgn lebih jauh dlm sedar tak sedar masih melekat daki2 penjajah dlm pemikiran kita.
Kita berjaya mengusir penjajah dari tanah air, tapi kita alpa dlm pengusir pemikiran mereka dr minda generasi kita. Sehingga saat ini anak muda kita lebih suka mengkiblatkan barat dr budaya sendiri. Lebih sedih lagi bila agama di anggap sbg ibadah dlm masjid sahaja, dlm erti kata yg lain mengasingkan agama dr kehidupan harian. Ini lah kesan yg plg besar dan jayanya penajah tinggal kepada kita.
Benarlah ingatan Allah dlm the holy book “sekali2 tdk akan redha yahudi dan nasrani ke atasmu sehinggalah kamu mengikut jalan2 mereka” Memang tidak di suruh kita sesat secara mutlak tetapi kita di pesong, di pusing dan di belot dr mengikuti jln mustaqim.
Bila masa solat anak gadis kita mampu memakai telekung dgn cantik sekali tetapi bila berhadapan dgn org yg bukan mahram tanpa segan silu menunjukkan auratnya. Tu tak termasuk lagi yg berpegang2an kat taman2 bunga.
Errmm harimau mati meninggalkan belang...penjajah pergi meninggalkan pegangan. Ah...bengang kepala bu
latku bila memikirkan perihal diri sendiri dan saudara seIslamku yg masih hanyut dan alpa.
Blk keje terus saya tulis surat permohonan utk melanjutkan study di U. Brunei Darussalam. Sbnrnya pagi tadi dlm kul 3 saya dah call ke sana. Tp entah mcm knp terputus seblm sempat saya berckp dgn dekannya. Errmm senang2 saya hantar surat rasmi jer lah... dah tiga kali saya send email tapi x der jwpn. Moga2 Allah mempermudahkan urusanku jika ianya baik utk agama, bangsa dan diriku...amin.
Esok saya dgn kak aida akan travel ke London. Kak aida yg ajak sbb dia nak renew dia punya passport. saya ni just penyibuk...he...he.. bukan apa, dah lama nak round London tapi tak berkesempatan. Sebelum ni memang dah dua kali saya sampai di London. First sekali pegi, masa first year dulu. Masa tu pergi sbb demo bantahan serangan ke atas Iraq. Memang dahsyatlah manusia kat Hyde park tu...penuh. Memanglah penuh sbb manusia di anggarkan berkumpul pada masa tu hampir mencecah 5 juta... wooo...ramai.
Second time plak, last year... tu pun sbb atas dasar demo ketidak setujuan Perancis menghalang muslimah bertudung di tempat formal. Perarakan ni tak der lah ramai sgt, sbb mostlynya muslim ajer yg terlibat.
So, ini third time saya ke London. Pegi pun just one day. Ok lah…nak bersiap. Tenguk apa yg patut di bawa.... yg penting niatkan musafir ini sbg satu ibadah. Insyaallah tidak sia2. Ya Allah permudahkanlah perjalananku ini...amin.
.
Nokhtah KEMATIAN bersama dgn kita!!!
Sedarkah kita?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG