Sunday, April 23, 2006

SEMOGA YG SEDIKIT MENJADI SEBUKIT

Suka, gembira, takut, geram dan macam2 lagi perasaan yg saya dapati semasa mengajar. Suka sbb dapat mencurah apa yg di ketahui. Gembira hati ini bila anak didik yg di didik memberi tumpuan dan dpt menjawab soalan menandakan mereka faham. Perasaan takut sentiasa juga menghantui fikiran bilamana ada satu dua muka menunjukkan muka tidak faham. Manusia selemah diri ini tidak dapat lari dari merasa geram bilamana anak didik membuat endah tidak endah...lebih2 lagi dari kalangan yg selalu ketinggalan dalm pelajaran. Semua perasaan ini bergaul menjadikan diri ini lebih gembira dan bersemangat utk mentarbiah putera dan puteri harapan Islam ini.
Pernah seorg sahabat saya kata....jgn marah jika ada pelajar yg nakal. Errrmm tersenyum sendiri apabila teringat zaman diri saya bergelar student Ma’had Darul Quran. Blh dikatakan semua guru mngenali diri saya and the geng, lebih2 lagi warden. Memang kami ni golongan nakal... tapi senakal2 kami tak pernah pula melanggar disiplin. Selasak-lasak kami tak pernah pula masuk hospital. Sebising-bising kami, para asatizah kami sanjung tinggi walaupun kadang2 tdk sependapat dgn kami. Yang paling best, setiap kali akhir tahun pasti nama kami and the geng tersenarai dlm top ten in class, Alhamdulillah. Setinggi2 sanjungan buat asatizah yg banyak bersabar dgn karenah kami.
Tarikh Islam, tauhid, mutholaah dan sorof di taklifkan keatas diri ini, saya pikul dlm keadaan berbelah bahagi antara yakin dan tidak. Kalau lihat pada subject tauhid dan sorof memang dari dahulu lagi saya kecundang. Tapi berbekalkan kata2 Ustaz Zaman dalam menasihatkan kelas saya semasa thanawi 3 ”ilmu yg tidak kita ketahui, tetapi cuba di selami dan adanya keinginan utk mengetahui....sudah pasti suatu hari nanti Allah akan membukanya utk kita”.so, dengan nekad sorof dan tauhid saya selami semula. Pernah saya terpaksa tidur pukul 1 pagi semata2 utk memahami subject tauhid. Alhamdulillah, Allah itu maha mengetahui.... slps diselami di pelajari semula di semak dan di teliti...rasa seronok menyelinap didalam hati apabila dapat memahami dan dpt pula menyampaikannya ke anak didik saya. Alhamdulillah....
Semoga ilmu yg sedikit ini menjadi sebukit bg memahami dan menyelami lagi agamamu Ilahi.....amin.

Nokhtah KEMATIAN bersama dgn kita!!!
Sedarkah kita?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG