Friday, August 05, 2005

MENGUKIR BATU

Semlm semlm saya di hubungi oleh adik2 KRS (kelab remaja sheffield) utk mengundang saya jadi penceramah bg kem ibadah. kem ibadah ni utk kanak2 berumur 7 sehingga 12 thn. sblm ni memang kak yah dah maklum kat saya, tapi...entah, rase mcm boleh jer. tup2 bila KRS minta kepastian dgn saya, baru terasa beratnya tugas ni.
program asal, saya di jemput utk bg talk dlm masa 3 jam...dlm bincang2 dgn dia org, hati saya mengatakan yg tak sepatutnya saya just bg talk.. sblm ni dlm kelas B.Melayu pun ade yg tak ambil endah dan bermain... dan lebih membimbangkan saya penguasaan kanak2 ini terhadap bahasa melayu yg blh di katakan hanya memahami 50% aje apa yg kita ckp (in malay)...tapi slps perbincangan KRS bersetuju utk membahagikan kanak2 ni kepada kumpulan2... alhamdulillah terasa lega skit hati. bukan lega sbb terlepas bg talk, but lega sbb senang utk komunikasi dgn cara lebih dekat dan memudahkan tugas utk menyampaikan message yg di tetapkan.
kem ibadah ini bertujuan utk membimbing dan membetulkan perkara berkaitan dgn solat.utk bg tau tentang solat semata2...memang senang dan mudah... but, utk menanamkan rase penting dan perlunya solat dlm jiwa anak2 ni payah dan susah...
saya bhg2kan tugas kpd sahabat saya yg secara tidak langsung akan menjadi fesi pada kanak2 tu nanti. alhamdulillah utk dpt maklumat tentang solat semua org berjaya mendapatkannya dlm masa yg singkat. tapi sehingga kini saya dan sahabat saya masih tercari2 formula terbaik utk di sampaikan pada mad'u nanti.kalau penerangan utk peringkat umur 15 thn ke atas, insyaallah kita blh bg penerangan berserta dalil2 dr Al-quran mahu pun Al-hadis... tapi utk kanak2 yg masih putih hatinya???
tergiang2 syair yg pernah di baca oleh ustaz masa dlm kelas dulu2...lupa lah plak in arabicnya. ;)
in malay bunyinya lebih kurang...

belajar diwaktu kecil ibarat mengukir di atas batu,
dan belajar di waktu tua ibarat mengukir di atas air
tetiba terasa semangat utk cuba sedaya upaya menyampaikan message sebnr dlm hati2 tunas muda ni. Semoga Allah mempermudahkan urusan ku dan sahabat2ku dlm menitiskan sedikit warna pada kain putih yg bersih itu dan Aku memohon dgn Rahmatnya agar meletakkan rase cinta kepadaNya melebihi segalanya dlm hatiku dan seluruhnya... amin....


Nokhtah KEMATIAN bersama dgn kita!!!
Sedarkah kita?

1 Comments:

At 8:24 AM, August 08, 2005, Anonymous Anonymous said...

Reading your blog and I figured you'd be interested in advancing your life a bit, call us at 1-206-339-5106. No tests, books or exams, easiest way to get a Bachelors, Masters, MBA, Doctorate or Ph.D in almost any field.

Totally confidential, open 24 hours a day.

Hope to hear from you soon!

 

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG