Friday, June 03, 2005

PENDA'AWAH: persediaan menjadinya.

Sekadar nak kongsi sedikit maklumat dr slide yg ana kena buat utk usrah bebaru ni. ana di taklifkan utk menghuraikan tajuk "persiapan juru da'awah" . apa yg ana paparkan ni tak semestinya seratus peratus dr terjemahan buku Dr. abdul karim zaidan sbb ana ada juga tambahan dari apa yg ana pelajari dr Syeikh Wanis Al-mabruk last year.....

Kitab : USULUL DA’AWAH
Karangan : Dr. Abdul Karim Zaidan
Jilid Kedua Edisi Bahasa Melayu
Bab Ketiga : Persiapan Juru Da’wah.
Objektif : Mengetahui Persiapan Dr Segala Aspek Sebagai Penda’ie.

TAJUK:PERSIAPAN JURU DA’WAH
kerja da'wah bukan satu perkara yg mudah, malah ia pasti di halangi berbagai halangan dan tribulasi. tidak dpt tidak perlulah seseorg yg berda'wah itu menyiapkan diri dgn beberapa perkara. di sini penulis memberi 3 perkara penting:

1. ilmu yg luas / kefahaman yg halus.

2. Iman yang kuat.

3. Amal yang berterusan.

1) ILMU PENGETAHUAN YANG LUAS
-tidak dpt memberi jika tiada apa yg hendak di beri.

-Berilmu sblm melaksanakan:-
Seorg penda’wah tdk dpt tdk mengetahui apa yg di sampaikan dan apa yg akan di sampaikan. Jika perkara ini tdk di ambil kira di takuti penda’wah itu sesat dan menyesatkan…
-Keutamaan ilmu pengetahuan:-
Al-quran dan al-hadis banyak memperkatakan tentang kelebihan ILMU.
((…nescaya Allah akan meninggikan org2 yg beriman di antaramu dan org2 yg di beri ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah mengetahui apa yg kamu kerjakan)) Al-mujadalah;11

Sabda Rasul S.A.W ( Sesiapa yg Allah kehendaki kebaikan baginya nescaya di berikan kefahaman dlm agama) al-hadis

Iman Ahmad b. Hanbal mengatakan ‘hajat manusia kepada ilmu pengetahuan lebih dr hajat manusia kepada makanan dan minuman , kerana hajat mrk kpd maknanan dan minuman hanya sekali atau dua kali dlm sehari, sedangkan hajat kpd ilmu pengetahuan sepanjang waktu bahkan setiap hembusan nafasnya’’

-Ilmu pengetahuan yang luas:-
Ilmu pengetahuan yg di maksudkan di sini ialah sbgmn imu yg pernah di miliki oleh para sahabat, mereka sentiasa menghitung waktu agar jgn ada waktu yg kosong yg tidak di isi dgn ketaatan kpd Allah dan berda’wah kpd jln Allah.

((… berbekallah, dan sesungguhnya sebaik2 bekal adalah takwa dan bertakwalah kepadaku hai org2 yg berakal)) Al-baqarah;197

-Berilmu dgn Pengamatan isi Al-quran:-
Al-quran itu sebaik2 sumber ilmu dari segi duniawi mahupun ukhrawi, lebih2 lagi utk mencari resepi dlm menambahkan keimanan serta ketakwaan kepada Ilahi.

(( ini adalah sebuah kitab yg kami turunkan kpdmu penuh dgn berakah supaya mereka memperhatikan ayat2nya dan supaya mendapat pelajaran org2 yg mempunyai fikiran)) Sad;29.

pokok2 yg ilmu yg luas:-

Pertama-: Mengetahui tentang tujuan dan posisi ilmu.

Matlamat hidup manusia terbahagi kpd dua golongan;
Golongan manusia pertama (( … dan org2 yg kafir itu bersenang-lenang-di dunia- dan mereka makan seperti makannya binatang2. dan neraka adalah tempat tinggal mereka)) Muhammad;12.

Golongan manusia kedua (( Hai org2 yg beriman, rukuklah kamu, sujudlah kamu, sembahlah tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan. Dan berjihadlah kamu pd jalan Allah dgn jihad yg sebenar2nya. Dia tlh memilih kamu dan Dia sekali2 tidak menjadikan utk kamu dlm agama sesuatu kesempitan.(ikutilah) agama org tua mu Ibrahim. Dia (Allah) tlh menamai kamu sekalian org2 muslim dari dahulu*dan (begitu pula) dalam (al-quran) ini, supaya rasul itu menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pd tali Allah. Dia adalah pelindungmu, maka Dialah sebaik2 pelindung dan sebaik2 penolong)) Al-hajj;77-78.

kedua-: Memilih kehidupan akhirat dan menyingkirkan tipuan dunia.

(( hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali2 janganlah ke hidupan dunia memperdayakan kamu tentang Allah)) Faatir;5.

Sabda Rasul S.A.W. yg sekira2 maksudnya ( tidaklah ada bagiku dan dunia itu, aku dan dunia laksana org yg musafir yg bernaung di bawah pohon kemudiannya berangkat meninggalkannya ) Al-hadis.
Utk mendapat kefahaman yg mendalam ini memerlukan kepada beberapa perkara;
1 - memahami maksud hati atau tujuan itu sendiri dlm menuntut ilmu dan menyampaikannya.
2 - mengetahui tabiat manusia atau mad'u itu sendiri. ini merupakan kunci dlm berda'wah.menggunakan uslub2 tertentu dlm menangani karenah manusia.
3 - pengetahuan yg pelbagai, tidak tertumpu dlm bab agama semata2.
4 - memahami keadaan semasa.
5 - menerima pendapat org lain.

2) IMAN YANG KUAT
Yang di maksudkannya; ialah keyakinan penda’wah terhadap Islam yg tlh dikurniakan Allah kpdnya dan di perintahkannya. Krn itulah dia menganggap Islam itu adalah petunjuk yg benar dan selain dr itu adalah kebatilan dan kesesatan.
Penda’wah perlu kepada iman yang kuat;
Perlunya kpd iman yg kuat sbg perisai dlm menghadapi kesulitan , dorongan bg meningkatkan semangat dan menguatkan hati dari bergoyah ketika di ancam. Malah cuba sedaya upaya utk sentiasa meningkatkan keimanan.

-Hasil iman yang kuat:-

Apakah tanda2 iman yg kuat dan bgmn pula pengaruhnya?

a)CINTA

b)MERASA TAKUT (KHAUF)

c)PENGHARAPAN (RAJA’)

a) CINTA

(( … maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yg Allah mencintai mereka dn mereka mencintainya…)) Al-maidah;54.

Hassan Al-basri ada menyatakan ‘barangsiapa yg kenal kpd tuhan, ia akan mencintai tuhan’’

Kenapa penting cinta kepada Allah?

A)Menanamkan rasa rendah diri dan kasih sayang sesama Islam.

B)Menanamkan rasa lebih mulia dr kuffar.( Al-fath: 29)*

C)Menanamkan semangat selalu ingin berjuang di jln Allah.

D)Menghilangkan rasa takut kpd celaan manusia.

E)Mendorong kpd ingin mengikuti langkah Habibullah dan menjauhi larangannya.( Al-hasr;7)


Lahirlah dr kecintaan itu sifat2:-

A)Selalu menyebut namanya. Tanda kita cinta kpd sesuatu sudah pasti tidak lekang lidah kita menyebut nama dan kabaikannya. Bgmn pula dgn diri kita? setakat mn kita gembira dan bersungguh2 dlm menyebut dan mengingati nama2nya dan berapa kali sehari kita menghitung kebaikan atau ni'mat yg tleh di kurnaikan kepada kita...?

B)Selalu senang utk bermunajat. secara langsung badan kita mudah dan ringan utk berbakti dan melakukan ibadah utk membuktikan tanda cinta kepadanya.

C)Mudah melaksanakan ketaatan dn tidak merasa berat mengerjakannya. secara spontan merasa senang hati dan lapang dada dlm melaksanakan ketaatan dan meninggalkan larangannya.
Kata Junaidi Al-baghdadi “tanda cinta pd Allah ialah selalu kekal dlm ketaatan kpd Allah’’

D)Memilih apa yg di senangi oleh Allah dr apa yg disenangi olehnya sendiri. Sudah pasti perbuatan kita dan tindak tanduk kita cuba di perbaiki dan diteliti bg menyenangi Ilahi yg sudah kita nekad utk cintainya.

E)Tidak gentar dgn kematian kerana rindukan pertemuan. sudah pasti apabila ada perasaan cinta, sudah pasti ahti meronta2 inginkan pertemuan. dgn itu dapatlah kita membuang hubbu dunniya wa karahatul maut.

F)Tidak merasa senang terhadap sesuatu yg melanggar perintah Allah. merasa bersalah apabila melihat org melakukan perkara yg blh memurka kan Allah...apatah lagi utk di lakukan oleh diri sendiri.

b) MERASA TAKUT (KHAUF)
Yg di maskudkan dgn al-khauf di sini ialah perasaan tidak senang atau sedih di dlm hati krn akan terjadi sesuatu yg menyakitkan pd masa yg akan dtg.

((…dn dlm tulisannya terdpt petunjuk dan rahmat utk org2 yg takut kpd tuhannya)) Al-a’raf;154.

C) PENGHARAPAN (RAJA’)
Yg dimaksudkan dgn pengharapan atau raja’ ialah perasaan lapang krn menantikan yg diingininya utk dirinya sendiri,krn itulah dia terdorong utk berusaha mencapai apa yg diingininya itu.

-sifat dinamis yg tdk pernah merasa putus asa dr rahmat Allah.

3) HUBUNGAN YG BERTERUSAN

nPengertiannya: di maksudkan dgn hubungan yg berterusan ialah hubungan penda’wah dgn Tuhannya serta penyerahannya kpd Allah dlm semua keadaan. Kpd Allah mereka menyerahkan segala2nya, dan penuh tawakal kpdnya.

Allah berfirman dlm meriwayatkan kisah Musa dan Harun ketika di perintahkan utk bertemu dgn firaun:
(( berkatalah mereka berdua: ya tuhan kami, sesungguhnya kami khuatir bahawa ia segera menyeksa kami atau akan bertambah melampau. Allah berfirman: jangan lah kamu berdua khuatir, sesungguhnya Aku berserta kamu berdua, Aku mendengar dan melihat)) Taha;45-46.

Sa’di berkata “tidak ada seorg nabi juapun yg di utus Allah kpd kaumnya melainkan mereka di ancam akan di bunuh, bgt jg berlaku kpd org2 yg beriman yg menyeru kaumnya ke jln yg hak.

((… sesungguhnya Allah pasti menolong org yg menolong nya)) Al-hajj;40

Pengaruhnya:

1. Mengeratkan lagi hubungannya dgn Allah dgn ini menambahkan lagi keyakinan kpd Allah.
((At-talaq;3))

2. Mengurangkan pergantungan sesama manusia.

3. Segala kesulitan dpt di atasi, segala penderitaan dpt di ringankan dan rasa takut dpt di kikis.
((Yusuf;87))

4. Tidak terpengaruh dgn kebatilan dan org2 yg batil. (( Ali Imran;173))

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Powered by TagBoard Message Board
Name

URL or Email

Messages(smilies)

Raudhah
Islamic Comics
Alwan Comics
Koleksi Nasyid
Nasyid Baru dan Lama
Komuniti Muslimah
e-Pondok Nusantara
Tazkirah Online
Companions of the Prophet
Abu Darda'
Atikah Harun
Hadi n kak rose
Khadijah Qamaruddin
Nur Arbaieyah
Syahir Nordin
Tengku zawani
Yanti
Zubir
Aida Munira
Ariff Abdussalam
Azamen
Huda Soid
Khamizi
Nik Mun
Saudagar Mimpi
Zul Pahang






Radio IKIM.fm
  • RADIO NUR ISLAM
  • RADIO NUR HIDAYAH
  • RADIO TARBIYYAH
  • RADIO IPIJ
  • RADIO MISG